It´s not just a team! It´s a family!

Träningstips – Intervallöpning

Våren är här och med den möjligheter att köra intervallträning på löparbana – vilket vi alla älskar. 😀
Här kommer ett pass som passar alla – då farten bör anpassas efter din egen nivå.

4 x 200 meter (väldigt ansträngande) med ca 45 sek lätt jogg som vila mellan varje intervall.
4 x 400 meter (ansträngande) med ca 45 sek lätt jogg som vila mellan varje intervall.
4 x 200 meter (väldigt ansträngande) med ca 45 sek lätt jogg som vila mellan varje intervall.
4 x 100 meter  (fullt ös) med ca 10 sekvila mellan varje intervall.

Riktlinjer
Om du normalt springer 5 km på 23-25 minuter så bör du vid ansträngande ha en snitt-tid på 3:45 / km och vid väldigt ansträngande en snitt-tid på ca 3:30 / km dvs 40 sek på 200 meter.

Nedan ser undertecknads puls och övrig statistik från Runkeeper. 😀

Facebook Comments
About the author

Före detta handbollsspelare som fann kärleken till OCR för 5 år sedan och har sedan dess sprungit över 50 lopp. På sin fritid tränar han gärna CrossFit eller dansar Salsa och Bachata.

Leave a Reply